INFORMACIÓ / INFORMACIÓN

NECESSITES INSPIRACIÓ? (CATALÀ)

En aquesta pestanya trobaràs informació sobre el pailebot Santa Eulàlia que pot servir-te d'inspiració a l'hora de redactar el teu relat. Esperem que amb aquests textos i aquestes imatges tinguis material suficient per animar-te a participar en el nostre concurs!

QUÈ ÉS UN PAILEBOT?
Un pailebot, en l'entorn de la Mediterrània, és una embarcació de transport de mercaderies, essencialment de cabotatge (al llarg de la costa), amb aparell de goleta*.

Proa del Santa Eulàlia. Fotografia: Diego Yriarte, MMB
El mot pailebot ve de la corrupció del terme anglès "pilot's boat", és a dir, embarcació de pilots (els pràctics encarregats d'ubicar els vaixells al lloc adient quan arriben a port).

Els pailebots eren naus petites, ràpides i que es podien tripular amb el mínim possible de tripulants, d'aquí la seva idoneïtat per al tràfic costaner.

Els pailebots van solcar el Mediterrani des de finals del segle XIX fins ben entrats els anys 60 del segle XX.

*Aparell de goleta: aparell cangreu, que consisteix a dotar cada pal d'una vela trapezoïdal envergada directament, que es remata, en la part superior, per una petita vela triangular anomenada escandalosa. Completen l'aparell alguns flocs, veles triangulars a proa. Les veles van en sentit proa-popa, a diferència dels aparells quadrats (fragates, bergantins, etc.) que van col·locats en sentit babord-estribord.

EL PAILEBOT SANTA EULÀLIA
Aquest pailebot al qual dediquem la sisena edició del nostre concurs, va ser construït el 1918 a Torrevieja (Alacant), i batejat com a Carmen Flores, nom de la filla de l'armador Pacual Flores, que manà construir dos vaixells bessons. El bessó del Carmen Flores fou batejat amb el nom de l'altre fill de l'armador, Pascual Flores.
Botadura del Carmen Flores. Fotografia MMB

En els seus primers anys es va dedicar al transport de mercaderies, especialment cereals, fusta, sal, llenya, vi conserves, espart, terrissa i minerals, i va visitar infinitat de ports: Melilla, València, Alacant, Águilas, Cartagena, Cette (França), Barcelona, Orà (Algèria)... Però destaca sobretot el seu primer viatge a Amèrica, el 1921, cap a Manzanillo i Santiago de Cuba, carregat de sal, i d'on va tornar amb cereals, un viatge que va generar els beneficis suficients per cobrir el cost de construcció del pailebot. Gràcies a la seva rapidesa i a les bones qualitats marineres, aviat es va guanyar el sobrenom de El Chulo.

El 1928 l'adquirí un armador mallorquí que li canvià el nom. Batejat com a Puerto de Palma, es dedicà al comerç i també al contraban de farina entre Barcelona i les Balears, raó per la qual va ser decomissat.
El pailebot quan es deia Puerto de Palma. Fotografia MMB


El 1936, ja amb motor incorporat, l'adquirí la Naviliera Mallorquina i passà a dir-se Cala Sant Vicens.

Ja motoritzat, i amb el nom de Cala Sant Vicens. Foto MMB
En començar la Guerra Civil es trobava a Mallorca, raó per la qual serví en el bàndol nacional fent tasques de vigilància de costes, transport de tropes o patrulla antiaèrea; fins i tot se li va instal·lar un canó de calibre 57 mm. 

Entre maig i juny de 1938 va fer les missions més perilloses: tràfic marítim entre Mallorca i Vinarós per abastir les tropes nacionals, amb el risc de ser enfonsat pels vaixells republicans amb base a Cartagena, o pels avions que s'enlairaven des de Catalunya.

Un cop acabada la guerra, continuà amb la seva funció civil.

El 1973 el va comprar l'empresa Sayremar, dedicada a recuperar del fons marí naus i artefactes destruïts durant la guerra. Va ser totalment modificat (pont, ràdio, cabina del capità, pal amb funció de grua...) i canvià el seu nom pel de Sayremar I.

Un gran canvi: el pailebot quan es deia Sayremar I. Fotografia MMB

Després de passar per altres mans, i amb 80 anys de navegació, el 1997 el Sayremar I corria el risc d'acabar desballestat. Va ser llavors que el Museu Marítim de Barcelona el va adquirir en subhasta i va engegar la seva restauració per retornar-li l'aspecte original i instaurar-lo com la seva extensió al mar i ambaixador de la ciutat al món. 

El Sta. Eulàlia amb el seu aspecte actual. Foto: JL Biel. MMB


L'MMB el batejà amb el nom de Santa Eulàlia, en honor a l'antiga patrona de la ciutat, i va aconseguir recuperar un dels darrers testimonis d'aquells velers que solcaven els diferents mars i oceans d'una punta a l'altra fins no fa pas tant de temps.

Roda de timó del pailebot. Fotografia: Diego Yriarte. MMB

Interior de la bodega. Fotografia: Diego Yriarte. MMB
Fotografia: Diego Yriarte. MMB



UNA MICA DE NOMENCLATURA: PALS I VELES



------------------------------------------------------------------------------------------

¿NECESITAS INSPIRACIÓN? (CASTELLANO)

En esta pestaña encontrarás información sobre el pailebote Santa Eulàlia que puede servirte de inspiración en el momento de redactar tu relato. ¡Esperemos que con estos textos y estas imágenes tengas material suficiente para animarte a participar en nuestro concurso!

¿QUÉ ES UN PAILEBOTE?
Un pailebote, en el entorno del Mediterráneo, es una embarcación de transporte de mercancías, esencialmente de cabotaje (a lo largo de la costa), con aparejo de goleta*.

Proa del Sta. Eulàlia. Fotografía: Diego Yriarte. MMB
El nombre pailebote proviene de la corrupción del término inglés "pilot's boat", es decir, embarcación de pilotos (los prácticos encargados de ubicar a los barcos en el lugar adecuado cuando arriban a puerto).

Los pailebotes eran naves pequeñas, rápidas y que se podían tripular con el mínimo posible de tripulantes, de aquí su idoneidad para el tráfico costero.

Los pailebotes surcaron el Mediterráneo desde finales del siglo XIX hasta bien entrados los años 60 del siglo XX.

*Aparejo de goleta: aparejo cangrejo, que consiste en dotar a cada palo de una vela trapezoidal envergada directamente, que se remata, en la parte superior, con una pequeña vela triangular llamada escandalosa. Completan el aparejo algunos foques, velas triangulares a proa. Las velas van en sentido proa-popa, a diferencia de los aparejos cuadrados (fragatas, bergantines, etc.) que van colocados en sentido babor-estribor.

EL PAILEBOTE SANTA EULÀLIA
Este pailebote al cual dedicamos la sexta edición de nuestro concurso fue construido en 1918 en Torrevieja (Alicante), y bautizado como Carmen Flores, nombre de la hija del armador Pascual Flores, que mandó construir dos barcos gemelos. El gemelo del Carmen Flores recibió el nombre del otro hijo del armador, Pascual Flores

Botadura del Carmen Flores. Fotografia: MMB
En sus primeros años se dedicó al transporte de mercancías, especialmente cereales, madera, sal, leña, vino, conservas, esparto, cerámica y minerales, y visitó infinidad de puertos: Melilla, Valencia, Alicante, Águilas, Cartagena, Cette (Francia), Barcelona, Orán (Argelia)... Pero destaca sobre todo su primer viaje a América, en 1921, hacia Manzanillo y Santiago de Cuba, cargado de sal, y de donde regresó con cereales; un viaje que generó beneficios suficientes para sufragar el coste de construcción del pailebote. Gracias a su rapidez y a las buenas cualidades marineras, pronto se ganó el sobrenombre de El Chulo.

En 1928 lo adquirió un armador mallorquín que le cambió el nombre. Bautizado como Puerto de Palma, se dedicó al comercio y también al contrabando de harina entre Barcelona y las Baleares, razón por la cual fue decomisado.

El pailebote cuando se llamaba Puerto de Palma. Fotografía: MMB

En 1936, ya con motor incorporado, lo adquirió la Naviliera Mallorquina y pasó a llamarse Cala Sant Vicens.

Ya motorizado, y con el nombre de Cala Sant Vicens. Foto: MMB
Al comenzar la Guerra Civil se encontraba en Mallorca, razón por la cual sirvió en el bando nacional ejerciendo tareas de vigilancia de costas, transporte de tropas o patrulla antiaérea; incluso se le instaló un cañón de calibre 57 mm.

Entre mayo y junio de 1938 realizó las misiones más peligrosas: tráfico marítimo entre Mallorca y Vinaroz para abastecer a las tropas nacionales, con el riesgo de ser hundido por los barcos republicanos con base en Cartagena, o por los aviones que despegaban desde Cataluña.

Una vez acabada la guerra, continuó con su función civil.

En 1973 lo compró la empresa Sayremar, dedicada a recuperar del fondo marino naves y artefactos destruidos durante la guerra. Fue totalmente modificado (puente, radio, camarote del capitán, palo con función de grúa...) y cambió su nombre por el de Sayremar I.

Un gran cambio: el pailebote cuando se llamaba Sayremar I. Fotografía: MMB

Después de pasar por otras manos, y con 80 años de navegación a sus espaldas, en 1997 el Sayremar I corría el riesgo de acabar en el desguace. Fue entonces cuando el Museu Marítim de Barcelona lo adquirió en subasta e inició su restauración para devolverle el aspecto original e instaurarlo como su extensión en el mar y embajador de la ciudad en el mundo.

El pailebote con su aspecto actual. Foto: JL Biel. MMB

El MMB lo bautizó con el nombre de Santa Eulàlia, en honor a la antigua patrona de la ciudad, y consiguió recuperar uno de los últimos testigos de aquellos veleros que surcaban los diferentes mares y océanos de una punta a otra hasta no hace tanto tiempo.

Rueda del timón del Sta. Eulàlia. Fotografía: Diego Yriarte. MMB

Interior de la bodega. Fotografía: Diego Yriarte. MMB
Fotografia: Diego Yriarte. MMB

UN POCO DE NOMENCLATURA: MÁSTILES Y VELAS





Cap comentari:

Publica un comentari a l'entrada

Comenta